והפעם על סימני אזהרה מלקוחות 

"מה נשמע דוד?" אני שואל ורואה את דוד שקוע במסך המחשב. "האמת", עונה לי דוד, "לא משהו" אני עובר כאן על רשימת החייבים, רשימת הגיול שלהם ורואה שכבר 3 חודשים לא קיבלתי שיק מלקוח איתו אני עובד כמעט שנתיים, סה"כ מדובר בשלוש חשבוניות חודשיות ובסה"כ על 51,000 ₪ + מע"מ, אמנם רק שתי חשבוניות מתוך השלוש נמצאות באיחור מעל שוטף + 30 בדו"ח הגיול, אבל זה לא מוצא חן בעיני" דוד ממשיך, "צלצלתי אליו הבוקר, סינן אותי, תפסתי אותו במשרד לפני כשעה והוא הסביר לי שיש קצת בעיות אבל הוא מאמין שיהיה בסדר ושלא אדאג"

מוכר לכם?, עסק שכסף מלקוחות מתעכב חודש – חודשיים, יכול להגיע בקלות לבעייה תזרימית קשה, לריבית חריגה במקרה הטוב, להגדלת מסגרת אשראי גם במקרה הטוב, אבל גם לטלפונים מהבנק והחזרת שיקים במקרה הרע ואף גרוע מכך.

כבר כתבתנו בטיפ הראשון מדוע חשוב כל כך לעסק לנהל את תזרים המזומנים שלו באופן רציף, ובטיפ אחר הסברנו על דו"ח חייבים / דו"ח אשראי / דו"ח גיול. אך כיצד נזהה סימן אזהרה מהלקוח? מה עושים שכבר זיהינו שהלקוח בבעייה תזרימית ומשום כך מעכב לנו תשלומים?

בעניין הזה אני ממליץ להיות "יקים", אם מעדכנים כל יום את תזרים המזומנים, ואם התזרים נכון, כלומר מופיע בו התאריך המדוייק בו צריך להתקבל התשלום מהלקוח ואנו מבינים שיש איחור – לא להמתין! לא למשוך זמן, לצלצל ללקוח ולברר מדוע העיכוב? אם מדובר בתקלה טכנית כזו או אחרת ניתן להמתין למחרת, אחרת, להוציא שליח ולקבל את השיק (כמובן כפוף למהותיות). לא להמשיך ולספק סחורה ללקוח מאחר בתשלום, כאילו לא קרה דבר!

אם לקוח כזה, שמעכב תשלומים, מבקש סחורה או שירות, להתנות את הדבר בקבלת תשלום מראש! אפשר גם בשיק דחוי, אם יש בסיס סביר להניח שהשיק לא יסורב. לא לפחד מאיומים של לקוחות שיקנו אצל נותן שירות אחר, משום שנותן שירות אחר, אם הוא עובד נכון, יברר מי הלקוח החדש שפתאום הגיע אליו ויבין מייד שמדובר בלקוח בעייתי.

סימן נוסף: לקוח שפתאום נעלם, לא עונה לטלפון, לא לסמס או למייל, מסנן אותנו.

סימן אזהרה נוסף יכול להיות בהזמנה חריגה בגודלה, לא להתבייש לבקש מקדמה, תשלום שיק דחוי מראש וכדומה.

חשוב לשמור על קשר עם הלקוח ולהבין כיצד הוא פועל וכך יקל הזיהוי על פעילות חריגה שיכולה להעיד על בעיה.

חשוב להקפיד ולזהות סימני אזהרה כאלה מלקוחות ולהימנע מבעיות תזרים בעסק שלנו!    

רוצים לשמוע פרטים נוספים?
צרו איתי קשר כעת
Jos do it – טיפים נוספים בסדרה:
💬 צריכים עזרה?