"מה נשמע דוד?" אני שואל בעודי נכנס למשרדי החברה באמצע מה שנראה כסערה. "אני האיש הרע בעסק" עונה דוד, "אחותי שירה, כרגע הסבירה לי שאני ממש רע אליה ושהיא אמא לילדים וצריכה ללכת בשלוש ללא קשר למתי הגיעה לעסק. אחי יעקב, לא מדבר איתי כבר יומיים כי הערתי לו על משהו שלא נראה לו מתאים. אבא מסתובב בעסק עצבני ומסביר לי שאני חייב לכבד את האחים שלי, אבל שמתקשרים מהבנק אז כולם ממתינים שדוד יסדר, שצריך להתווכח עם לקוח, אז דוד יתווכח ולעובדים יש טענות אז דוד יטפל, בקיצור, אני לא יכול יותר להיות האיש הרע ולהסתכל בשבת על הרצפה כדי לא לפגוש את העיניים של בני המשפחה המורחבת בשולחן השבת אצל ההורים"
עסקים משפחתיים, ההורים פתחו עסק, הילדים גדלו והצטרפו אליהם ולעיתים אף הנכדים, מערכת היחסים נהיית מורכבת כאשר ממשיכים להתנהג כמו משפחה – בעסק!
ניהול עסק משפחתי הוא תחום אותו ניתן ללמוד כיום, שלא כבעבר, באופן מסודר. האתגר הגדול של הערבוב בין אהבת המשפחה והכסף, מעמיד לא מעט מתחים.
מצאתי שהתרבות הארגונית הנדרשת לפתרון או הקלת המתח באופן משמעותי בין בני המשפחה היא הפרדה בין היות העובדים בני משפחה בזמן העבודה בעסק.
בבית, התנהגו כמו אחים כמו הורים כמו בנים. בעבודה בעסק, התנהגו על פי הגדרות התפקיד שלכם. אם האח השני הוא המנכ"ל, אזי כשיבקש מאחותו הבכורה לבצע משימה, היא תבצעה. היא יכולה לנסות להסביר שדעתה שונה אך מרגע שנתקבלה החלטת מנהל, היא חייבת לציית. בבית היא תחזור להיות האחות הגדולה – האחות הבכורה.
קיים הכרח לשימוש בטכניקה פשוטה ומאוד יעילה של כתיבת הגדרת תפקיד לכל תפקיד ותפקיד. שם התפקיד, מה הפעולות הנדרשות ביום יום מהתפקיד? למי מדווחים? מתי באים ומתי הולכים וכדומה.
הרעיון, לעדכן באופן עיתי את הגדרת התפקיד לפי הדינמיות של השינויים שעובר העסק ולהקפיד שכל בן משפחה יעשה את חלקו, שהוגדר לו, שלא יתערב במשימות שאינן רשומות בהגדרת התפקיד שלו, יציית למנהלו ללא קשר לעניין המשפחתי.