"מה נשמע דוד?" אני שואל, "ביקשתי מהבנק להגדיל מסגרת אשראי, והם ביקשו שאציג להם בין השאר תחזית לשנה קדימה של העסק" עונה דוד.
למה צריך תחזית / תקציב של העסק?
אני ממליץ ללקוחות שלי תמיד לנהל תחזית של 12 חודשים קדימה ולעדכן אותה כל הזמן. זהו כלי מצויין שמשמש אותנו לדעת לאיזה כיוון מועדות פנינו לפי התכנונים ולפי ההנחות לאורם אנו פועלים. זהו כלי מעולה שמשתלב נהדר בתכנון תזרים המזומנים שלנו, עליו דיברנו בהרחבה בטיפ הראשון.
אז מה עושים בפועל?
משתמשים בגיליון אלקטרוני (בדר"כ Excel). בטורים נרשום את החודשים בצורה עוקבת תמיד 12 חודשים קדימה. בשורות נרשום את ההכנסות וההוצאות שלנו לפי אותו אינדקס של הנהלת חשבונות (כדי שנוכל להשוות עם הנהלת חשבונות).
בדר"כ בעסק ישנם לקוחות שאנו יודעים לצפות מה ידרשו מאיתנו וישנם לקוחות חדשים שאותם אנו תמיד בשאיפה להשיג.
יש לתת ביטוי לשני הסוגים ולכתוב את תחזית ההכנסות הצפויה חודש בחודשו בכל אחד כזה או מכל קבוצה כזו. (בלי מע"מ כמובן!)
כנ"ל בהוצאות, בהנחה שהעסק שלנו ימשיך לפעול ואף לצמוח – לפי תחזית ההכנסות, נחזה את ההוצאות הקבועות והמשתנות שלנו חודש בחודשו (שוב ללא מע"מ!).
בשורה התחתונה נסכם את הרווח לפני מס.
כעת לאחר שסיימנו, בכל חודש נעדכן את התחזית / התקציב לפי המידע החדש והמעודכן וכן נשווה את נתוני החודש שחלף להנהלת חשבונות בפועל (אפשר לחודש לבדו ואפשר גם במצטבר). זה יתן לנו היזון חוזר על איכות התחזית שלנו וכך נלמד להשתפר לפעמים הבאות.
עסק מנוהל מרוויח יותר מעסק מתנהל! הכינו תחזית / תקציב לעסק שלכם והשוו מידי חודש תכנון מול ביצוע.